Elektromos kerékpár vezetése jogosítvány nélkül? Mit mond a jogszabály?

Az elektromos kerékpárok kapcsán sokáig nem lehetett pontosan tudni, kell-e jogosítvány, meg persze bukósisak a hajtásukhoz, vagy egyszerűen kerékpárnak minősülnek, amin mellékesen egy segédmotor is található.

2019-ben kezdtek azok a hírek megjelenni egyre több helyen, hogy rövidesen véget ér a kánaán és az elektromos és robbanómotoros kerékpárokat onnantól fogva csak vezetői engedéllyel szabad majd használni.

Ideje tehát, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba, és hivatalos források alapján adjunk választ a kérdésre: lehet-e elektromos kerékpárt vezetni jogosítvány nélkül?

Meddig kerékpár a kerékpár? A törvényi meghatározás egyértelmű

Tisztázzuk mindjárt a legelején, hogy mi is számít ma, a hatályos törvények szerint kerékpárnak. A hatályos KRESZ 2.§ II./ r/1) szerint a „kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.”

A hangsúly az emberi erővel történő hajtáson van, amit egy legfeljebb 300 W-os motor kisegíthet, de nem helyettesíthet! Ha nem kell pedálozni a hajtásához, akkor semmiképpen sem számít emberi erővel hajtott kerékpárnak, tehát jogosítvány kell hozzá.

A robogó (segédmotoros kerékpár) és az „analóg” kerékpár között azonban van egy köztes kategória, az elektromos kerékpár.

Mi számít elektromos kerékpárnak? A robogó nem az?

Az elektromos kerékpár meghatározása a hatályos törvény szerint az alábbi. Az Európai Parlament és a Tanács két- vagy háromkerekű járművek, valamint a négykerekű motorkerékpárok jóváhagyásáról
és piacfelügyeletéről szóló 168/2013/EU rendelete (2013. január 15.) 2. cikk h) pontja
és a 26/2016. (VII. 22.) NFM rendelet úgy határozza meg, hogy

“a 250 W vagy annál kisebb legnagyobb folyamatos névleges teljesítményű, elektromos segédmotorral felszerelt, pedálhajtású kerékpárok, amelyeknél a motor kikapcsolódik, ha a kerékpáros nem folytatja tovább a pedálok hajtását, illetve teljesítménye a jármű sebességének növekedésével fokozatosan csökken, majd mielőtt elérné a 25 km/h sebességet, a motor leáll.”

Ennek értelmében tehát alapvetően még mindig egy emberi hajtású kerékpárról beszélünk, amin egy maximum 250 W teljesítményű motor segít rá a hajtásra.

Mikortól beszélünk robogóról, azaz segédmotoros kerékpárról?

A gázkar megléte egyértelműen azt jelenti, hogy nem e-kerékpárral van dolgunk (hiszen ott nem a pedálozásra segít rá a motor, hanem a motor közvetlenül kap „utasítást” a munkára).

Ugyanakkor nem kell a motor teljesítményének meghaladnia a 300, vagy akár 250 W teljesítményt! Ha a motor munkára bírható bármilyen más módon, mint a pedál használata, akkor ott már segédmotoros kerékpárról beszélünk, aminél pedig kell jogosítvány, használni kell a bukósisakot, és kötelező felelősségbiztosítással kell rendelkeznie a vezetőjének.

Az emaki.hu kínálatában kapható elektromos kerékpárok emiatt is vezethetők jogosítvány nélkül, hiszen a jellemzőn 250 W-os teljesítményű elektromotorjuknak, illetve a gázkar hiányának köszönhetően, a jelenleg hatályos törvényi előírások szerint nem minősülnek segédmotoros kerékpárnak, azaz robogónak!

Ezek az elektromos kerékpárok ugyanis „pedálos rásegítéssel rendelkező kerékpárok”, azaz rendelkeznek egy külső, folyamatos maximum 0,25 kW-os teljesítménnyel működő elektromos motorral, de hajtani kell ezeket pedállal.

A különbséget az jelenti a segédmotoros kerékpárokhoz képest, hogy ha abbahagyjuk a tekerést, a motor akkor is tovább dolgozik, fenntartva az állandó sebességet.

Hivatalosan a motor segítsége 25 km/h sebességhatárig működik, azaz, ha pedállal tekerve nagyobb sebességre gyorsultunk, és abbahagyjuk a tekerést, a motor teljesítmény leadása onnantól folyamatosan csökkenni kezd, amíg a 25 km/h határ alá nem ér a sebesség.

Emellett nem is rendelkeznek külön gázkarral, fogantyúval, gombbal vagy bármilyen más eszközzel, amivel a motorteljesítményt önmagában tudnánk szabályozni – azaz nem tudunk „gázt adni” pedálozás nélkül, mint mondjuk egy robogó esetében.

Így kerülhető el, hogy az elektromos kerékpárokhoz jogosítvány kelljen, viszont jelentősen meg tudják könnyíteni mindazok életét, akik már nem olyan fürgék, és jó, ha van motoros rásegítés a tekerésre – vagy éppen azokét, akik kényelmesebben szeretnének biciklizni.

Kötelező a bukósisak elektromos kerékpárnál? Akár a hagyományosnál is!

A bukósisak viselése, bármennyire is hasznos és jó dolog, még mindig sokak számára zavaró előírás. Igaz, valószínűleg az jobban zavarná őket, ha törött koponyával vinnék a sürgősségire, de mégis, ha tehetik, nem veszik fel.

A törvény kerékpárok és elektromos kerékpárok esetében alapvetően nem teszi kötelezővé a bukósisak viselését, kivéve, ha valaki lakott területen kívül és 40 km/h feletti sebességgel kerékpározik, mert akkor már igen.

A rendőr tehát nem fog megbüntetni, ha elektromos kerékpárral lakott területen belül megy valaki 30 vagy akár 40 km/h sebességgel, ám mindenki saját (és szerettei) érdekében viseljen minőségi kerékpáros sisakot!