Elektromos kerékpár: meddig kell tölteni?

Egyre jobban hódítanak az elektromos kerékpárok mindazok körében, akik a folyamatos izommunka mellett azért szeretnének kényelemben is utazni, vagy elegük lett abból, hogy napról napra fél órákat tekernek dombnak felfelé munka után.

Az elektromos biciklik ugyanis tulajdonképpen elektromotorral felszerelt hagyományos kerékpárok, melyek energiáját akkumulátor szolgáltatja.

Előnyösek emelkedőkkel teli vagy hosszabb utakon, és azok számára is megoldást jelentenek, akiknek egészségügyi probléma miatt kellett lemondaniuk a biciklizés öröméről. Nem beszélve arról, hogy kifejezetten környezetbarát közlekedési eszköznek számítanak.

Hogyan válasszunk elektromos kerékpárt?

Szinte minden biciklitípusnak létezik elektromos változata, legyen az városi, túra, országúti vagy mountain bike. Tehát első lépésként azt kell végiggondolnunk, hogy milyen célból, milyen terepen és milyen rendszerességgel tervezzük használni.

Ha a testmagasságunknak megfelelő váz- és kerékméretet is megállapítottuk, jöhet az igényeinknek megfelelő elektromos felszereltség kiválasztása.

Az elektromos biciklik két típusa: az E-bike és a pedelec

Az E-bike olyan elektromos kerékpár, amely pedál tekerése nélkül is működik. Gázkar elfordításával indítható, ezért voltaképpen elektromos robogóként jellemezhető.

Megnyugodhatunk, a rendőrség szerint is robogónak minősül, ezért hiába kicsi és elektromos a motorja, ugyanazok a törvények vonatkoznak rá, mint a benzinüzemű társaikra. Hatótávolsága átlagosan 30-60 km.

A másik, elterjedtebb típus a pedelec (Pedal Electric Cycle), aminek motorja azonban csak rásegítésként, pedálozás közben működik. Az első és hátsó agymotoros verziókat ma már elavultnak tartják, a legtöbb nagy gyártó a középmotoros megoldást alkalmazza, ahol a bicikli súlypontja ideális helyen van, így könnyebb azt irányítani.

A rásegítés mértéke több fokozatban, a kormányra szerelt kijelzőn szabályozható

A szükséges nyomatékot szenzor méri, léteznek pedálszenzoros és nyomatékszenzoros verziók. Egy pedelec hatótávolsága a rásegítés mértékétől függően akár 150 km is lehet.

A nagy márkák leginkább a nyomatékszenzoros megoldásokat alkalmazzák, ami azt méri, hogy mekkora erővel nyomjuk a pedált, és a nyomaték nagyságának megfelelően segít rá a hajtásra.

Régi bringánk feltuningolva

Mivel a pedelc tulajdonképpen egy normál bicikli akkumulátorral és motorral felszerelve, meglévő kerékpárunkat is átalakíthatjuk külön kapható alkatrészekkel. Választhatunk első- és hátsókerék hajtás, illetve különböző erősségű akkumulátorok közül, amit a csomagtartóra vagy a vázra tudunk felszerelni.

Amit vásárlás előtt tudni érdemes

Egy elektromos rendszerrel felszerelt bicikli súlya jóval nagyobb, egy könnyebb akkumulátorral felszerelt pedelec súlya is 20-25 kg körül mozog. Ez használat közben a rásegítés miatt szinte észrevehetetlen, azonban ha esetleg lépcsőznünk kell vele, vagy ha motor nélkül kell hajtanunk már érzékelhető a különbség.

A kerékpár hatótávolsága, tehát hogy egy töltéssel milyen távolságot képes megtenni, alapvetően az akkumulátor kapacitásával és a kerékpárok súlyával van összefüggésben, de befolyásolja a használt rásegítés mértéke, az időjárási és domborzati viszonyok is.

A kerékpárokra vonatkozó törvényi szabályozás szerint az elektromos kerékpárok rásegítése maximum 25 km/h-s sebességig működhet, a motor teljesítménye pedig nem haladhatja meg a 250W-ot.

Ez alatt nem, e fölött azonban jogosítvány- illetve biztosításkötelesek, az utakon is más szabályok vonatkoznak rájuk. Az S-pedelec (Speed Pedelec) vagy Pedelec 45 néven futó biciklik általában 300-500W-os motorral vannak felszerelve, rásegítésük 45 km/h-nál van maximálva, ezek azonban már segédmotoros kerékpár kategóriába tartoznak.

Ha jogosítvány nélkül használható, strapabíró elektromos kerékpárt szeretnél vásárolni, nézz körül az Emaki.hu kínálatában!

Tudnivalók az akkumulátorokról

Az elektromos kerékpárokhoz jelenleg korszerű Lítium-ion akkumulátorokat használnak. Egyszerűen, néhány óra alatt feltölthetők hagyományos konnektorról. Típustól és használattól függően egy akkumulátor átlagosan 2-10 évet bír, megfelelő karbantartás és rendszeres használat mellett jobb minőségűek akár 30000 km megtételéig is használhatók.

Fontos, hogy akkumulátorunk rendelkezzen garanciával, és legyen lehetőségünk egyszerűen alkatrészhez jutni. Akkor sincs gond, ha kerékpárunk tekerés közben lemerül. Ilyenkor hagyományos módon tekerhetünk tovább, bár problémásabb terepen a bicikli súlya miatt nehezebb dolgunk lesz.

Ezt elkerülendő beruházhatunk olyan modellre, amelyik lejtőn lefelé haladva egy generátor segítségével képes visszatölteni az akkumulátort. Az akkumulátorok rendszerfeszültsége változó, 24, 36 és 48V lehet, kapacitásuk 100-600W között mozog.

Városi használatra, rövidebb távokra elegendő a kisebb teljesítmény, túrázásra, hegyi terepre azonban érdemes nagyobbat választani.

Hogyan tartsuk karban elektromos kerékpárunkat?

Egy elektromos kerékpár karbantartása lényegében megegyezik a hagyományos biciklikével, az akkumulátort azonban a hosszabb élettartam érdekében érdemes megfelelő körülmények között tárolnunk.

A lítiumos akkumulátornak nem tesz jót, ha túl sokáig lemerült vagy teljesen feltöltött állapotban, használaton kívül hagyjuk. Ha 1-2 hétnél hosszabb ideig nem használjuk, érdemes 30-70%-os feltöltöttség mellett eltennünk, és néhány hetente újra töltőre tenni.

Lehetőség szerint szobahőmérsékleten tároljuk. A hidegben lehűlt akkunak csökkenhet a kapacitása, sőt túl is tud merülni, egy túlhevült akkunál pedig előfordulhat, hogy meg kell várnunk míg lehűl, mielőtt el tudnánk indulni vele.

Az akkumulátorok csatlakozója alapvetően víztől védett helyen van, egy nagyobb elázás után mégis érdemes használat előtt kiszárítani, így biztosan nem lesz gond a működéssel.

Élettartamuk végéhez közeledve sok esetben megéri az akkumulátort a cellák cseréjével vagy újraprogramozással felújítani, ha ez már nem lehetséges, az elhasználódott akkumulátor, mivel veszélyes hulladéknak számít, a vásárlás helyén vagy erre kijelölt helyen kell leadni, ahol gondoskodnak az ártalmatlanításról.