Benzinmotoros kerti gépek javítása: hogyan ússzuk meg a szerelőt?

Benzinmotoros fűnyírója van? Akkor bizony a fűnyíró motorjának rendszeres karbantartása elengedhetetlen ahhoz, hogy mind a fűnyírója, mind a kertje egyaránt sokáig tökéletes állapotban maradjon.

Következzen most ezért 11 fűnyíró karbantartási tipp benzines fűnyírókhoz!

1. Üzemanyag körüli teendők

A benzines fűnyírója meghálálja, ha minden használat előtt ellenőrzi az olajszintet a mérőlapon, és szükség esetén fel is tölti. Ehhez mindig a motor gyártója által ajánlott üzemanyagot és olajokat használja.

Tartsa frissen az üzemanyagot. A modern ólommentes benzin sajnos megromlik, ha 3 hónapnál tovább tárolják. Ez pedig nem csak, hogy megnehezítheti a fűnyíró elindulását, de hibákat is okozhat a készülékben.

A tárolt üzemanyagot – élettartamának meghosszabbítása érdekében – mindig hűvös, száraz helyen, zárt, műanya üzemanyagkannában tárolja, és a friss üzemanyaghoz adjon hozzá egy kevés üzemanyag kondicionálót (kapható a kereskedőnél).

Bár az üzemanyag kondicionáló nem képes az állott, megromlott üzemanyagot újraéleszteni, de ha a friss üzemanyagba belekeverjük, akkor az akár 2 évvel is meghosszabbíthatja az üzemanyag élettartamát.

2. A fűnyíró átnézése

Ha ellenőrzés vagy tisztítás céljából hozzá kell férnie a fűnyíró aljához, mindig emelje fel a fűnyírót elölről úgy, hogy a gyújtógyertya felfelé mutasson. Soha ne fordítsa a fűnyírót az oldalára még rövid időre sem, mert így a karburátorból származó üzemanyag és/vagy az olajteknőből származó olaj a légszűrőbe vagy a hangtompítóba áramolhat, ami nehézkes indítást és túlzott füstölést, valamint a légszűrő tönkremenetelét okozhatja.

3. Gyújtógyertya és légszűrő ellenőrzése

A szivacsos anyagú légszűrőelemek kimoshatók paraffinnal vagy akár szappannal és vízzel is, feltéve, hogy utána megszárítják és újraolajozzák őket. A papír légszűrőelemeket azonban sajnos nem lehet kimosni, így ha azok már nagyon szennyezettek, ki kell őket cserélni.

4. Csavarok átnézése

Gyakran ellenőrizze a motor, a fogantyúk, az alváz és a lapát összes anyájának, csavarjának és rögzítő elemeinek szorosságát, stabil tartását. Minden esetben azonnal állítsa le a fűnyírót, ha bármelyik csavar vagy anya kiesik, illetőleg ne használja azt, ha valamelyik hiányzik mindaddig, amíg azt ki nem tudja cserélni.

5. A kerekek tesztje

Ha a kerekek meglazulnak, megpörgetésre billegnek, inogva járnak. Ez esetben húzza meg a csavarokat és ellenőrizze van-e rajtuk kopás, szükség esetén pedig cserélje ki őket.

6. Meghajtó-szíj (ékszíj) ellenőrzése

Tartsa mindig jó állapotban, tisztán az önjáró fűnyírók meghajtási mechanizmusát. Rendszeresen távolítsa el a szíjburkolatot, és tisztítsa meg a szíjat a felgyülemlett fűtől, és egyéb törmelékektől, valamint ellenőrizze a meghajtó-szíj, hajtókábel állapotát is.

7. Kések élességének vizsgálata

Rendszeresen éleztesse meg a fűnyíró késeit, a kicsorbult késeket pedig cseréltesse ki. A rotációs fűnyíró késeket 2 évente cserélni szükséges a fémfáradásból eredő hibák és következményi károk megelőzése érdekében.

8. Fűnyíró aljának tisztítása

Tisztítsa meg a fűnyíró alját lehetőleg minden egyes kerti vagy árokparti sétát követően, valamint a fűnyíró téli szunyókáltatása előtt. A fűnyíró aljára tapadt, aprított, esetlegesen vizes fű ugyanis gyorsan elrohad, és eközben olyan savakat képez, amelyek károsíthatják a fűnyírót annak idő előtti szerkezeti és műszaki állapotromlását okozva.

A fűnyíró aljának tisztításához először távolítsa el a légszűrő elemet, majd billentse a fűnyírót dugóval felfelé a fentebb már leírtak szerint. A fűnyírót egy padra vagy asztalra is felhelyezheti úgy, hogy a fogantyúk a padlót érjék, így a fűnyíró váza teljesen függőleges helyzetbe kerülhet.

Ha a tartályban üzemanyag van, azt lehetőség szerint előbb engedje le, vagy tegye meg a megfelelő intézkedéseket a tűzveszély elkerülése érdekében.

Tisztítsa meg az alját festékkaparóval vagy egy drótkefével. Amennyiben a motor már hideg, a fűnyíró aljának alapos és gyors megtisztításában segíthet egy magasnyomású mosó is.

A fűzsákot vagy a dobot se hagyja ki! Az eltömődött fűgyűjtő ugyanis bepenészedhet, valamint a felgyülemlett fűszecska elzárhatja a légáramlást és elégtelen gyűjtést okozhat.

9. Az üzemanyag szezon utáni leengedése

Ősszel, a fűnyírási szezon végén vagy a fűnyíró hosszabb ideig tartó eltárolása előtt engedje le teljesen az üzemanyagot a tartályból. Ha a motorja úszós karburátorral rendelkezik, akkor ezt is le kell ereszteni, vagy a motort üres tankkal addig kell működtetni, amíg a maradék üzemanyag is biztosan el nem ég.

10. Olajcsere

A szezonvégi karbantartás jó alkalom az olajcserére is, amelyet évente vagy minimum 50 órányi használat után szükséges elvégezni, attól függően természetesen, hogy melyik következik be előbb.

Még meleg motorral az olaj könnyen leereszthető a motor alatti olajleeresztő dugó eltávolításával vagy felülről történő kiöntéssel. (A légszűrőbetétet a kiborítás előtt mindenképpen el kell távolítani!) Az olajteknőt soha ne hagyja üresen, a leeresztést követően mindig töltse fel azt tiszta olajjal.

11. A fűnyíró tárolása

A fűnyírót mindig vízszintes felületen tárolja. Soha ne támassza azt neki a falnak, és ne próbálja meg a sem eldönteni az oldalára, sem a falra felakasztani, különben az olajteknőből az olaj a motor olyan részeire vándorolhat, ahol az nagyon nemkívánatos.

Új szezon kezdetén ellenőrizze az olajszintet, és töltse fel az üzemanyagtartályt frissen vásárolt üzemanyaggal.

Ne feledje! A fentiek nagy része meghaladhatja az átlagos tulajdonos műszaki képességeit, így előfordulhat, hogy az Önét is.

Ebben az esetben bátran forduljon a helyi hivatalos kereskedőhöz, aki szívesen elvégzi Önnek a rendszeres vagy időszaki szervizelést és tisztítást.

Ne várjon addig, amíg valami elromlik! Minimum évente, a szezon végén végeztesse el a fűnyírója karbantartását, hogy az tavasszal frissen és újult erővel vághasson neki a munkának.