Az elektromos bicikli működése és használata

Az elektromos biciklik mind népszerűbbé válnak a fiatalok és a szépkorúak körében egyaránt. A fiatalok jellemzően azért szeretik, mert a napi közlekedést igencsak megkönnyíti az elektromotoros rásegítés, az idősebbek pedig örülnek, ha nem kell annyit pedálozniuk.

Fontos azonban tisztázni, hogy az elektromos kerékpár és a segédmotoros kerékpár, avagy robogó két teljesen különböző kategória mind jogilag, mind technikailag. Ha összekeverjük, annak komoly következménye lehet, mert a közlekedési rendőrök nem feltétlen fogadják el azt a védekezést, hogy valaki nem tudja, egy robogón ül éppen bukósisak nélkül.

Meddig kerékpár az elektromos bicikli? Lássuk a törvényi meghatározást!

2019-ben még azzal riogatták az elektromos kerékpár tulajdonosokat, hogy ugyanúgy jogosítvány és bukósisak kell majd hozzájuk, mint a robogókhoz, de a KRESZ jogalkotói szerencsére hallgattak a józan véleményekre, és normális szabályozást alkottak.

A cikk megírásakor hatályos KRESZ 2.§ II./ r/1)-e szerint a „kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.”

Az emberi erő meglétén áll vagy bukik a besorolás

Azaz amin múlik a besorolás az az emberi erő szerepe, illetve a motor teljesítménye. Ez azonban másodlagos, mert ha nem kell emberi erő a hajtáshoz, akkor mindenképpen robogónak minősül. A 300 W-os teljesítményhatár pedig olyasmi, amit a civil forgalomban lévő elektromos biciklik a legritkább esetben lépnek át.

Emiatt hajthatók az emaki.hu kínálatában kapható elektromos kerékpárok jogosítvány nélkül, ugyanis a 250 W-os teljesítményű elektromotorjuk csak rásegít a pedálozásra, tehát a hatályos KRESZ előírások szerint nem számítanak robogónak, azaz elektromos és nem pedig segédmotoros kerékpárok!

Így működik az elektromos bicikli

Az elektromos kerékpár szíve az elektromotor, amihez kerékpár modellenként eltérő teljesítményű akkumulátor szolgáltatja az energiát. A motor alapvetően kikapcsolt állapotban várakozik, tehát indítás nélkül analóg kerékpárként használható.

Ennek nagy előnye, hogy csak akkor merül az akkumulátor, ha szükség van rásegítésre – a kisebb teljesítményű modelleknél ez nagy előny hosszabb utakon.

A motort egy külön kapcsolóval tudjuk beindítani, majd elektromos kerékpár modelltől függően több-kevesebb fokozat közül kiválaszthatjuk az éppen ideális mértékű rásegítést. Tekerés közben, még járó motornál is érvényesül a fékkar tiltó hatása, azaz fékezéskor kikapcsolja a motort.

Ennek legfőbb oka az, ha egyszerre fékeznénk és adnánk utasítást a rásegítésre, az könnyen károsíthatná a motort.

Minden más szempontból egy elektromos bicikli pont úgy működik, mint egy „analóg” kerékpár. Talán egy további fontos különbség van: ha kivehető akkumulátoros elektromos kerékpárt választ az Emaki.hu kínálatából, érdemes az akkumulátort külön tárolni, és csak akkor visszarakni a helyére, ha használni akarja a kerékpárt. Éppen úgy, mint bármely más elektromos eszköznél.

Miként működik az elektromos rásegítés?

Az elektromos kerékpárnál, ahogy láttuk, a lényeg a rásegítés, azaz kikapcsolt állapotban egyszerű analóg kerékpárként tudjuk hajtani, szemben az átlag robogóval.

Azonban az elektromos rásegítés érzékelésének kétféle típusa létezik, egy egyszerűbb és olcsóbb, illetve egy komolyabb, ezért drágább változat.

A mágnes szenzoros (angol szakkifejezéssel: Hall sensor) az alaptípus. Itt a hajtómű tengelyen található egy mágneses tárcsa, és ahogy ez mozog, a mágneses térben változások indulnak be. Ezt érzékeli egy szenzor, ami aztán az elektromotort működésbe hozza.

A fejlettebb változat a nyomaték érzékelésén alapul, és angolul Torque sensornak nevezik. Köszönhetően annak, hogy a pedál tengelyére kifejtett nyomást, a forgatónyomatékot érzékeli, sokkal érzékenyebb, mint a mágneses, ezért a rásegítés azonnal bekövetkezik, míg a mágnesesnél kb. negyed pedálfordulatra van ehhez szükség.

Mindkét változatnál pedálozás közbeni rásegítés valósul meg. A kezelőgombok segítségével állíthatjuk be a rásegítés mértékét, ám az mindig csak pedálozás közben aktiválódik – azaz a fékkar meghúzásakor, vagy ha abbahagyjuk a pedálozást, azonnal megszűnik a rásegítés.

Az akkumulátor teljesítménye és kezelése

Érdemes pár szót ejteni az akkumulátorokról is, mert ezek híján hiába van motor a biciklin, csak plusz súlynak lesz alkalmas.

Kerékpármodelltől függ alapvetően az, hogy mekkora kapacitású akkumulátort kapunk. Jellemzően négy fő kategóriát különböztetünk meg:

  1. 9-10 Ah-s (60-80 km-es távhoz)
  2. 11-12 Ah-s (80-100 km-es távhoz)
  3. 13-14 Ah-s (100-120 km-es távhoz)
  4. 15+ Ah-s (120+ km-es távhoz)

akkumulátorok biztosítják a szükséges áramot az elektromotor számára. Habár a tényleges hatótávot elsősorban az határozza meg, mekkora fokozatban használjuk a rásegítést, általában azt mondhatjuk, hogy +1 Ah kb. +20 km-re elegendő áramot jelent.

Ami a kezelésüket illeti, a legtöbb mostani e-bicikliben lítium ionos akkumulátort találunk, ezt pedig pontosan úgy érdemes kezelni, mint a mobilok és tabletek esetében, azaz az élettartamát elsősorban a töltések mennyisége határozza meg, továbbá sosem szabad teljesen lemeríteni.

Az elektromos biciklik használata tehát végtelenül egyszerű. Ha valaki elboldogul a hagyományos kerékpárokkal és tudj kezelni az okostelefonját, az Emaki.hu-nál vett e-kerékpárját is könnyűszerrel kiismerni majd.